måndag 21 juni 2010

Å efter sol kommer tydligen - hagel!

Några timmar efter att jag fluffat upp grässträngarna så att de skulle kunna torka upp efter gårdagens regn var jag ute för att sätta upp stängselstolpar så att vi kan flytta fåren till ett nytt bete eftersom de låter meddela att de vill ha meeeeer maaat, -nuuuu!

Det var en del mörka moln på himlen och jag höll tummarna för att det skulle hålla tätt. Plötsligt hördes ett dovt ljud bortifrån skogen. Jag funderade på om det kunde vara grannes traktor med tillhörande slåtterkross som hördes och så fortsatte jag att stängsla. Efter en liten stund blev ljudet starkare och då såg jag det, regnet med stort R! Tänkte att det nog var läge att gå mot bilen ifall det skulle dra åt mitt håll. Jag hann inte mer än tänka tanken så började det vräka ner hagel stora som ärter över mig! Det höll på en bra stund och övergick sen i regn så nu är gräset säkert tio gånger blötare än det var innan jag fluffade upp strängarna...

Som sagt, det är nervöst att vara bonde i skördetider när vädergudarna inte är med en!

Såg förresten ett påfågelöga (fjärilsarten alltså) sitta på ett blad och flaxa lite med vingarna idag. Kan man säga flaxa om en fjäril förresten? Hur som helst stod hönan med kycklingskaran och tittade på den med sträckta halsar utropandes varningsljud. De trodde alltså att fjärilens ögonliknande fläckar på vingarna tillhörde ett farligt djur och sprang förskräckta därifrån. Så klarade fjärilen livhanken och kunde fladdra vidare mot nya äventur, eller snarare blommor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar