lördag 3 juli 2010

Markerna granskade & höet inne

Efter att ha sågat buskar och grenar ytterligare några timmar på morgonen kom synemännen för att granska våra marker vid halv tio-tiden i torsdags. När de var klara fick vi höra att vi gjort ett bra jobb sen de var där förra gången och granskade för fem år sen. Det var ju kul att höra att allt arbete vi lagt ner märktes!

I fredags var höet torrt nog att pressas. Jag strängade ihop höet vid middagstid och sen kom vår hjälpsamme granne med sin gamla löspress och pressade balar på eftermiddagen. Pressen strulade lite och ville emellanåt bara knyta ett band runt balarna. Då fick jag sprätta upp dem igen medan grannen mekade lite med pressen och sen gjorde han ett nytt försök. Till slut var alla balar pressade med två band.

Helena kom cyklande med kaffekorgen till ängen och vi satte oss på varsin väldoftande höbal och fikade på nybakt kladdkaka i skuggan, mums!

Sen lastade jag balarna på en vagn och körde hem dem till gården. Där hjälptes Helena och jag åt att lasta av dem. Det blev två och ett halvt vagnslass med fint hö.

Det är varmt och svettigt att göra hö jämfört med att pressa ensilagebalar men doften av riktigt gammaldags äkta ängshö är obetalbar. Jag förstår att djuren gillar det! Korna stod på rad längs stängslet och råmade när de kände doften av höet.

Imorgon ska vi ha Öppen gård här i Lönshult. Det blir rundvandring bland djuren, fika i trädgården och bondgårdskamp där det gäller att få så många poäng som möjligt. Välkommen mellan kl. 13 och 16!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar