onsdag 11 augusti 2010

Äntligen regn, fast nu vill jag ha sol!

Jag har ju beklagat mig tidigare över hur torrt det är och att det behöver regna. Nu har det faktiskt äntligen börjat regna men då är jag ändå inte nöjd! Så är vi bönder, -vi ska alltid klaga på vädret...

Anledningen till att jag inte vill ha regn nu är att det är halmbärgning på gång. Rågen tröskades i helgen och tanken var att halmen skulle pressas igår. Tyvärr var det fortfarande lite för blött eftersom det kom 10 mm regn efter tröskningen. Vi beslutade att göra ett nytt försök idag. För att snabba upp torkprocessen körde jag med traktor och strängare till rågfältet i förmiddags för att fluffa upp och vända på halmsträngarna så att de skulle torka även på undersidan. Rågfältet som vi ska köpa halmen från ligger en bra bit från vår gård så det tog nog tre kvart bara att köra dit.

Jag vände de enorma strängarna efter den gigantiska tröskan och började sen köra hemåt igen. Väl hemma började det komma små regndroppar på traktorrutan. Jag hoppades att det bara skulle komma några stänk men tyvärr övergick dropparna i duggregn som sedan övergick i ett stadigt regn. Allt jobb och all tid jag lagt ner under förmiddagen var alltså helt onödigt. Å prognosen som visade att det skulle vara uppehållsväder på östra sidan av Skåne idag!

Tyvärr ser regnet ut att hålla i sig flera dagar framåt. Jag anar att halmbärgningen kan bli en seg historia i år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar