torsdag 21 oktober 2010

Lönshult täckt av snö!


Inatt föll årets första snö! När jag tittade ut i morse var allt utom gårdsplanen vitt.

Gässen tog det frostiga landskapet med ro men det fanns ju inte så mycket gräs för dem att äta så jag gav dem äpplen som jag fått för några dagar sedan av våra vänner Inge och Bengt-Göran som har en ekologisk fruktodling i Rörum. Jag fick flera lådor med frånsorterad frukt så nu kan alla djuren frossa i äpplen! När jag går in till korna med ett par hinkar äpplen blir jag nästan omkullsprungen för alla vill komma först i kön! De äääälskar verkligen äpplen. Det gör i och för sig hästarna och gässen också. Å de flesta av fåren. Det märks tydligt att de är individer med olika tycke och smak. Vissa är helt galna i äpplen medan andra mest nosar på dem.

Unghönsen undrade vad det var för nåt konstigt och kallt som låg på marken och tog det säkra för det osäkra och tog sig flygande till en yta som var snöfri. Gammelhönsen, som sett snö förr, promenerade lugnt genom snön och gick till ett soligt ställe i trädgården där de kunde stå och värma sig i morgonsolen.

Snön har redan töat bort där solen först kom åt att värma och förhoppningsvis försvinner den helt under dagen. Det är visserligen vackert men det finns ju mer bete kvar åt djuren så jag hoppas att de åtminstone kan få beta gräs oktober ut och gärna en bit in i november.

Jag flyttade korna och kalvarna till en ny hage i morse och nu ska jag cykla iväg och flytta tjuren och stutarna så att de också får nytt bete.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar