måndag 6 december 2010

Spår av snöskor i snön


Nu när det varit så kallt och mycket snö har gässen bara kunnat gå ut en liten bit utanför sitt hus för att dricka och hämta frisk luft. Eftersom vi fått cirka 60 cm snö har de inte kunnat ta sig fram mer än där det varit skottat.

Idag slog det om och blev tö och då förvandlades gässens simfötter till snöskor. Med ens kunde de gå uppe på snön utan att sjunka ner speciellt mycket.

När jag kom hem efter hundpromenaden i eftermiddags upptäckte jag gåsspår i snön på gårdsplanen. De hade alltså rymt! Spåren ledde ut till hästarnas natthage men där hade de bara gått in och kollat och sen vänt. Jag följde spåren och de ledde vidare bakom stallet där de tydligen varit och mumsat på ensilage från kornas foderbord. Spåren ledde vidare genom trädgården och upp till hästarnas daghage. Inga gäss där heller. Jag blev lite orolig att de tagit sig ner på vägen så jag gick ner där och kollade men kunde inte se dem.

Jag traskade tillbaka upp på gården och följde deras spår i en annan riktning men kunde inte se dem någonstans. För säkerhets skull kollade jag i deras hus men de var inte där inne heller. Till slut såg jag ett huvud sticka upp bakom ett backkrön i en av hagarna. Där var de men de var inte lätta att se. I det vita, bruna och grå landskapet var de väldigt bra kamouflerade i sina vitgrå-spräckliga fjäderdräkter.

De hade hittat mynningen på ett dräneringsrör där det sipprade fram lite vatten som de kunde ha kul med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar