måndag 28 mars 2011

Lönshult gillar jorden

I lördags var jag på Gilla Jorden-mässa i Tomelilla. Det var en "närproducerad" mässa med olika föredrag, utställning av ekologiska kläder, tävlingar och lite musikunderhållning.

Jag hade tagit med mig lite lammskinn, ägg och marmelad från gården och de som stod bredvid mig sålde ekologiskt dinkelmjöl, potatis, äppelmust och lammkorv. Det är alltid intressant att prata med människor som är intresserade och engagerade i hur vår mat produceras och hur vi kan få till ett mer uthålligt samhälle.

Jag vann förresten en fågelholk i tävlingen om bästa klimattips. Mina tips var att semestra i sin hembygd, det finns mycket att upptäcka inom cykelavstånd samt att man ska lukta och smaka på maten innan man slänger den. Den håller ofta längre än man tror.

Idag ska jag leta upp ett lämpligt ställe att hänga upp holken på. Det är ju hög tid för fåglarna att hitta en boplats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar