tisdag 29 mars 2011

Var finns alla ägg?


Hönsen har värpt duktigt de senaste veckorna. Vissa dagar har det legat åtta ägg i redena i hönshuset. Det finns tio hönor här på gården men en höna värper inte varje dag.

För några dagar sen började det bli allt färre ägg i redena i hönshuset. Igår var det bara ett! Jag misstänkte att de börjat gömma ägg någon annanstans så jag gick runt och letade lämpliga äggömmor. Jag visste sen tidigare att två hönor brukade gå in i gässens hus och värpa och ganska ofta ligger det ett ägg även i vedboden.

Härom dagen låg det ett halvkrossat ägg på marken bakom kornas stall. Jag funderade inte så mycket på det då men nu anade jag hur det hamnat där. Stax intill står nämligen ett lager med halmbalar täckta av en presenning. Jag lyfte på presenningen och där under, uppe mellan två halmbalar hittade jag några ägg. Igår hittade jag tio ägg till fast på marken mellan några andra halmbalar.

När jag var ute och högg ved igår såg jag en höna försvinna in under en risig kaprifol som växer mot ett stengärde i trädgården. En av tupparna stod utanför och skrockade nöjt. Lite senare gick jag dit och kollade men det fanns inget ägg där. Antagligen tyckte inte hönan att det var tillräckligt bra men det syntes att tuppen varit där och försökt göra det "ombonat".

Höns är inte dumma. När man hittat deras gömställe och plockat bort äggen väljer de att värpa på ett annat ställe. Jag kommer förmodligen att behöva leta vidare...

På tal om höns och smarthet så vet hönsen mycket väl var katternas matskålar står. Om vi glömmer att stänga till det utrymmet springer hönsen gensat dit på morgonen när de blir utsläppta för att kalasa på kattmaten.

Även gässen visar ibland tecken på att de är smarta. De får inte vara på gårdsplanen eftersom de bajsar så mycket överallt. Om de vill kan de dock ta sig dit och det gör de ibland när de tror att vi inte ser det. Det räcker att öppna ytterdörren eller tita ut genom fönstret så springer de genast tillbaka dit där de får vara. Ögontjänare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar