onsdag 25 maj 2011

En fantastisk vår!


Igår föddes den sista kalven för i år. Det var rödkullan Monika som fick en stor tjurkalv. Han ska heta Movitz. Två dagar tidigare kalvade vår fjällnära ko Granngås. Hon fick också en tjurkalv men betydligt mindre. Det är Granngås med kalven Gordon som syns på bilden.

I natt och imorse var det kallt och blåsigt så när Helena gick ut för att mjölka några av korna klockan halv sex imorse låg Monikas kalv och huttrade lite. Vi la dit ett par varmvattenflaskor och svepte in den i koftor och filtar så att den skulle få upp värmen igen. En stund senare hade den rest sig och skatat av sig filten. Nu verkar den varm och pigg igen :-)

I och med gårdagens kalvning är årets kalvnings- och lamningssäsong över. Det är skönt för nu slipper jag gå upp och kolla på nätterna och vi slipper oroa oss över att något ska gå fel. Det har varit en fantastiskt bra säsong hittills. Lamningen har gått bra och alla utom ett har överlevt. Alla kor har kalvat själva utan problem och kalvarna är pigga och starka. Vårbruket gick som en dans utan att avbrytas av regn och på åkrarna lyser kornet grönt och fint. Ja, det finns inte mycket att klaga på för en bonne!

Igår kläcktes en liten gässling under den unga gåshonan som ligger och ruvar på myskankägg. Jag hade även lagt dit två gåsägg för att se om det blev något. Problemet är bara att det tar längre tid för myskankägg att utvecklas så beräknad kläckning för ankungarna är inte förrän på lördag. Jag hoppas verkligen att honan håller ut och ligger kvar på äggen till dess.

På tal om gäss så fick en av de äldre gåshonorna troligen stryk av de andra gässen igår. Jag såg inte när det hände men jag hittade henne liggandes i gräset utan att kunna gå. Hon fick ligga kvar i lugn och ro och jag ställde dit ett fat med vatten åt henne. Hon var lite bättre på kvällen men kunde bara ta ett par steg åt gången. Jag lyckades fånga henne och bar in henne till ett eget utrymme i gåshuset så att hon skulle få vara ifred för de andra. Imorse var hon som vanligt igen och hade t o m värpt ett ägg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar