tisdag 3 maj 2011

Mysko ägg under gåsen

Tre av de fyra gåshonorna har lagt sig att ruva i år. En av dem, en unghona som bara är ett år gammal föll tydligen ingen hane i smaken så hennes ägg blev inte befruktade. För att hon inte ska behöva ligga en månad förgäves åkte jag till en kompis och hämtade några myskankägg och lade under henne. Myskankägg behöver ruvas lite längre än gåsägg, 32 dygn men det ska inte vara nåt problem förhoppningsvis.

För att se om det är liv i äggen kan man genomlysa dem med en ficklampa. Om det är ett foster i ägget ser man blodkärlen. När jag lyste äggen häromdagen såg det ut att vara liv i flera av dem så jag håller tummarna för att det blir små ankungar om några veckor. Imorse lyste jag förresten även äggen under ruvhönan och alla tio var det foster i :-)

Igår pep det under en av de äldre gåshonorna och imorse kunde jag skymta två små gässlingar under henne. Hoppas det kläcks några till under dagen! Gåshanen är synnerligen delaktig i familjebestyren. Han står på vakt utanför redet och väser hotfullt bara jag öppnar dörren till gåshuset. När jag skulle ställa in en vattenautomat så att de små ska kunna dricka anföll han mig och jag fick både näbbnyp och slag av vingknogen. Jag vill dem ju bara väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar