fredag 13 maj 2011

Mysteriet med den försvunna kalven


Den senaste veckan har jag ägnat mig åt att harva och plocka sten på åkrarna. Det har varit rekordtorrt och jorden har blåst omkring så både jag och traktorn blev svarta av jord. Jag hann precis så färdigt och ringvälta innan vädret började slå om till lite mer ostadigt. Det är en härlig känsla att ha det mödosamma vårbruket bakom sig. Nu kan jag inte göra mer än att vänta på att grödan ska gro och komma upp.

Vi har även hunnit med att släppa ut korna och kalvarna. I år hade vi tur för alla kalvar höll sig innanför staketet. Annars brukar alltid någon springa igenom första dagen.

Efter ett tag var den yngsta kalven försvunnen. Vi kunde inte se den någonstans i hagen trots att vi gick runt och letade. Efter ett tag började vi leta utanför hagen, i skogen. Vi tänkte att den kanske hade förvillat sig ut där och sen kommit vilse.

Vi hade en tid att passa i stan och började bli lite stressade över att kalven var borta. Då, plötsligt, fick Helena syn på kalven där den låg och sov mellan några stenar alldeles invis stenmuren. Hur hade vi kunnat missa den? Vi kunde äntligen andas ut och åka iväg till stan för att bland annat hämta en praktikant från Tyskland som ska vara här på gården i några veckor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar