tisdag 2 oktober 2012

Ettehöstakyllingar

En av hönorna som tidigare i somras ruvade ut en kull kycklingar bakom såmaskinen i logen hade återigen lyckats ta sin in dit för att värpa en ny kull ägg. Jag märkte att hon höll till där inne men jag kunde inte hitta hennes värpställe den här gången. Hon tar sig in genom ett hål i logporten på baksidan av logen där hönsen normalt sett inte brukar hålla till. När hon sen ska ta sig ut flyger hon upp på bjälkarna och tar sig in i kostallet för att därifrån flyga ut genom en springa under takfoten. Detta har hon gjort varje dag för att äta och dricka under tiden hon ruvat på sina ägg.

Jag anade ungefär när det skulle vara dags för kycklingarna att kläckas men trodde att det skulle bli i början av den här veckan. I lördags morse fick jag en ingivelse att gå in i logen för att kolla om det möjligen kunde vara kycklingar på gång. Man brukar kunna höra att de små piper då så jag hoppades att pipen skulle avslöja var hönan låg. Mycket riktigt hörde jag pipande läten av kycklingar men jag kunde inte lokalisera var de kom ifrån. Det finns många gömställen i logen. Jag hämtade en ficklampa och lyste in bakom saker och försökte lyssna efter ljudet.

Till slut upptäckte jag varifrån det kom. Mellan tre stora halmbalar en knapp meter över golvet hade hönan gjort sitt rede och ruvat ut sina kycklingar. Jag har gått förbi där massor av gånger utan att jag upptäckt henne! När jag lyfte på henne visade det sig att hon hade 12 kycklingar under sig och inte ett enda ägg låg kvar. Alla hade med andra ord kläckts.



Jag vill egentligen inte ha kycklingar så här sent på året men det ville visst hönan. På skånska kallar man det för ettehöstakyllingar (efter-skörds-kycklingar). Nu är de allihop ute i en bur där de får stanna tills kycklingarna blivit ca tio dagar. Sen får de gå fritt om vädret är bra.



Den här hönans förra kull gav kycklingar i nya färger och teckningar som jag inte har i flocken sen tidigare. Bland annat blev det en brun-vitblommig och en vetefärgad höna som ska få stanna kvar på gården.



I den här kullen verkar det bli lite andra färger så det ska bli spännande att se hur de kommer att se ut. Hoppas bara att det inte är tuppar allihop!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar