torsdag 10 januari 2013

Räven raskar och överraskar

I morse släppte jag ut hönsen, myskankorna och gässen som vanligt. Nattens snö gjorde att de flesta hönsen valde att stanna inne men några ungtuppar och hönor gick ändå ut för att lufta sig. Gässen och myskorna brydde sig inte så mycket om snön utan gick glatt ut i alla fall.



Jag var inne och målade i badrummet när jag plötsligt hörde att det blev ett fasligt oväsen på fåglarna där ute. Min första tanke var att höken kommit på besök (igen) för att ta en höna så jag släppte penseln och rusade ut. När jag kom ut så såg jag att några av gässen flugit över stängslet och in på gårdsplanen. Det skulle de nog inte göra på grund av en hök. Den utgör ju inte direkt något hot mot en gås. Jag såg även att myskankorna stod mitt på gårdsplanen tillsammans med några tuppar. De borde ha sprungit och gömt sig om det var hök. En höna hade flugit upp och tagit skydd vilket tydde på att det var en markburen fara.

Det ihållande kacklandet och skrikandet fick mig att inse att det var nåt annat som fortfarande skrämde dem. Jag sprang runt huset där fjäderfäna bor och då såg jag den -räven! Röd och grann mot den vita snön tittade den på mig i en millisekund innan den travade iväg mot skogen. Eller om den möjligen raskade?! Ivrigt påhejad av mina ramsor ska jag väl tillägga. Tyvärr hade jag ingen högaffel som jag kunde stå och hytta med ;-)

Jag tog det säkra för det osäkra och stängde in alla fåglar igen så att jag kunde fortsätta att måla i lugn och ro. Med tanke på den kyliga nordanvinden så tror jag nog att fåglarna tycker att det är ganska OK att vara inne.

Kanske dags att skaffa en vakthund som kan hålla räven borta? Å vargen med förresten. Det känns lite oroligt att veta att det finns varg i Skåne eftersom vi har fåren och ponnyerna ute med tillgång till vindskydd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar