söndag 3 februari 2013

Flyttfåglar mitt i vintern

Den här vintern har vi haft kvar ovanligt många höns och myskankor eftersom det blev några sena kullar som inte var slaktfärdiga i höstas när vi slaktade resten som vi inte skulle behålla till avel eller sälja till andra. Slakt är ju inte det roligaste arbetet så jag har dragit mig för det trots att vi skulle behöva bli av med lite tuppar och myskankor.

Plötsligt, inom loppet av ett par dagar hörde tre personer av sig som ville köpa fjäderfän. En ville köpa de tre myskankohonorna som var till salu och två var intresserade av tuppar. I torsdags kom en lantmästarstudent, hemmahörande på Gotland, förbi och hämtade upp de tre ankhonorna på väg till Gotlandsfärjan. Efter lite pratande över en kopp kaffe visade det sig att han var son till en före detta kollega på Hushållningssällskapet på Gotland. Världen är liten! Han hade en ensam myskankhane som behövde sällskap så det var ju bra att jag inte hunnit slakta de övertaliga honorna.

I fredags åkte jag till Malmö för att leverera en tupp till Almviks djurfritidsgård. De har tio Åsbohönor men saknade tupp. Eftersom de gör en god gärning som låter storstadsbarn- och ungdomar få träffa och lära sig om djur beslutade vi oss för att sponsra dem med tuppen.



De har ett jättefint hönshus med tillbyggt växthus där hönsen kan vara när det är dåligt väder ute. De har även tillgång till en utegård som visserligen var ganska tråkig men å andra sidan brukar de släppa ut hönsen fritt i en större, gräsbeklädd hage utanför så de verkar ha det väldigt bra.



Det första tuppen gjorde efter att jag släppt in honom i hönshuset var att flyga upp i fönstret och gala. Några minuter senare hittade han ut i växthuset där alla hönorna befann sig. Väl ute började han genast att sprätta i jorden och kråma sig för hönorna. De var dock inte helt med på noterna utan skulle försöka sätta sig upp mot inkräktaren genom att burra upp fjädrarna och hoppa upp mot honom. När de flesta hönorna gjort så blev det lugnt och de återgick till att sprätta runt bland vissna tomatplantor förvissade om att den nye var herre på täppan.





Jag fick en guidad tur bland deras övriga djur, en rödkullekviga, några hästar, kaniner, göingegetter och en sugga med smågrisar. De var inne i sina boxar när jag kom men alla djur fick komma ut och lufta sig i rasthagar efter en stund. Just det, jag höll på att glömma fåren. De har några gutefår också. Två av tackorna kommer från vår gård. De köpte dem av oss i höstas och nu fick jag alltså se hur de utvecklats. Nyklippta och fina stod de i en egen box för att få ha maten ifred för de äldre tackorna. De såg ut att vara i bra hull och boxen var rymlig och välströdd så även de verkade ha det väldigt bra. Ett roligt återseende med andra ord.



Slutligen åkte jag och levererade den andra tuppen och en unghöna till en annan person som skulle ge hönsen till en kollega i födelsedagspresent eftersom denne hade Åsbohöns men varit tvungen att slakta tuppen för att den var så elak mot hönorna. Hoppas att min tupp kommer att uppföra sig bättre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar