tisdag 12 februari 2013

Räddad ur rävens käftar

Det har snöat och blåst hela natten och det är cirka ett par decimeter snö på marken. Jag släppte som vanligt ut myskankorna och gässen i morse så att de skulle kunna bada och dricka ute. Det är lite svårt för dem att pulsa runt i den djupa snön och de är inte så förtjusta i att vara ute i sånt väder så jag tänkte att jag skulle stänga in dem igen efter ett tag.

Jag gick in och pysslade lite och när jag sen gick ut igen för att ta in fåglarna tyckte jag att det var lite märkligt att gässen inte uppehöll sig runt vattnet utan verkade ha vandrat iväg utom synhåll. Det gör de bara när det är snöfritt eller väldigt lite snö. Jag gick runt huset och där får jag syn på en räv som är i full färd med att försöka bita ihjäl en av myskankorna. De andra myskorna står utspridda i hagen och ser på och gässen står en bit bort.

Foto: se.freepik.com

Jag hoppade vrålandes över stengärdet och räven släppte sitt grepp och sprang iväg. Ankan verkade som tur var relativt oskadd så jag kom antagligen precis i rätt sekund. Jag drev in alla fåglarna som knappt kunde ta sig fram i den djupa snön men det saknades en gåshona upptäckte jag.

Efter ett tag fann jag henne liggandes under ett träd invid fårnätet. Jag antog att hon blivit skrämd och låg och tryckte där. Hon verkade dock inte vilja komma fram trots att de andra gässen var där så jag gick dit för att mota tillbaka henne. Hon reste sig inte så jag fick lyfta upp henne. Då märkte jag att hon verkade vara skadad. Det syntes inget blod och inga fjädrar saknades men hon kunde inte gå och vingarna släpade på ett konstigt sätt. Jag bar in henne i gåshuset och tänkte att hon kanske bara var helt chockad eller att hon blivit jagad i den djupa snön av räven så att hon tagit ut sig helt och fått muskelkramp eller nåt. 

Jag hoppas att hon klarar sig för det är en av de finaste gåshonorna och den som varit bäst på att ruva fram gässlingar. Dessutom utgör hon cirka en procent av världens ölandsgäss eftersom det bara finns ett hundratal ev dem!

Det här är ju andra gången jag tar räven på bar gärning mitt på ljusa dan och vi har sett spår efter den i princip varje kväll så problemet lär nog kvarstå. Jag måste nog försöka bygga nån form av rävsäker utegård till dem fast det är ju inte så lätt nu mitt i vintern.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar