onsdag 7 maj 2014

Vårbruk i raketfart

Den senaste veckan har det verkligen varit full rulle här på gården. Förra lördagen kom en tjej från Tyskland hit för att praktisera några veckor. På måndagen fick hon hjälpa till att flytta ut stutar och tjurar på ett bete en bit bort och följande dag var det kornas, kalvarnas och kvigornas tur att komma ut på sitt bete. Jag tror hon kom över sin eventuella koskräck under dessa dagar.

På Valborgsmässoafton kom maskinstationen och spred ut gödseln och plöjde de två åkrar som det är dags att så korn på i år. Under tiden passade vi på att ta in alla fåren i stallet för att ge dem avmaskningsmedel och verka klövarna. Det är inte så lätt att verka klövar när man kommer från Berlin och knappt har sett ett får ens på vykort så praktikanten gjorde knappt två får på samma tid som jag verkade de andra tjugo. Men så har jag ju övat några gånger...

På första maj var praktikanten ledig så då passade jag på att harva åkrarna och plocka bort de stora stenarna. Dagen efter hjälptes vi åt att plocka de mindre stenarna på en av åkrarna. Sen sådde jag den ena åkern på söndagen. Därefter harvning och stenplockning av nästa åker på måndagen så att jag kunde så klart på kvällen. Igår plockade vi sen alla stenar som ringvälten inte lyckats trycka ner i marken och vårbruket var därmed avslutat. Jag tror aldrig det har gått så snabbt och smidigt som i år. Otroligt skönt!

Idag kom det en rejäl skur så nu dröjer det nog inte många dagar innan säden tittar upp ur jorden. Mitt i denna skur föddes även årets sista kalv. Det var rödkullan Ronja som fick en pigg liten tjurkalv. Hon hade lagt sig för att föda under några träd och låg lite i uppförsbacke. När jag gick dit för att titta till henne stack huvud och framklövar på kalven ut och jag hjälpte till att dra ut kalven. Det gick lätt så hon hade egentligen klarat det själv men hon låg lite dumt så jag tyckte det var lika bra. Kalven får heta Rajnman (rajn = regn på skånska).



Nu när alla djur är ute på bete, vårbruket är avklarat och alla kalvar och i princip alla lamm är födda kan vi unna oss att ta det lite lugnare. Det är skönt och välbehövligt både för mig och praktikanten som normalt sett sysslar med forskning och inte är van vid fysiskt arbete.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar